Нова редакція ст. 283 ККУ з Коментарями.

1. Самовільне без нагальної потреби зупинення поїзда стоп-краном чи шляхом роз’єднання повітряної гальмової магістралі або іншим способом, якщо це створило загрозу загибелі людей чи настання інших тяжких наслідків або заподіяло шкоду здоров’ю потерпілого, –

карається штрафом від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років.

2. Ті самі дії, якщо вони спричинили загибель людей або інші тяжкі наслідки, –

караються позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років.

Коментар до ст. 283 КК України

1. Самовільною визнається зупинка поїзда, яка була вчинена без належного дозволу і без поважної потреби. Правомірною може бути зупинка поїзда стоп-краном, роз’єднанням повітряної гальмової системи чи іншим способом лише у стані крайньої необхідності (ст. 38 КК України).

2. Обов’язковою ознакою злочину є настання злочинних наслідків: а) створення загрози для життя людей чи настання інших тяжких наслідків, або б) заподіяння шкоди здоров’ю хоча б одному потерпілому (ч. 1 ст. 283 КК України) при настання смерті хоча б однієї людини або інших тяжких наслідків — аварії, порушення руху поїздів, пошкодження рухомого складу тощо (ч. 2 ст. 283 КК України).

Інший коментар до статті 283 Кримінального кодексу України

1. Об’єктом злочину є безпека руху поїздів на залізничному транспорті, комплекс організаційних і технічних заходів, спрямованих на забезпечення його безаварійної роботи (див. ст.11 Закону України “Про залізничний транспорт” від 4 липня 1996 р. № 273/96-ВР). Кримінально-правова норма охороняє також здоров’я, життя людей, власність.

2. Предметом злочинного посягання можуть бути пасажирські, вантажні, поштово-багажні, господарчі, спеціальні (пожежні, ремонтні тощо) та будь-які інші потяги, що рухаються по коліях. Потяг – сформований і зчеплений состав вагонів з одним або декількома діючими локомотивами чи моторними вагонами, що мають встановлені сигнали (див. Правила технічної експлуатації залізниць України, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 20 грудня 1996 р. № 411).

3. Об’єктивну сторону злочину утворюють активні самовільні дії, що спричиняють зупинення поїзда без дозволу чи вказівки працівника залізничного транспорту (начальника поїзда, машиніста, провідника вагону та ін.).

4. Діяння характеризується в Законі як вчинене без нагальної потреби. Причина для самовільного зупинення поїзда повинна бути досить вагомою та виправданою, з метою усунення більш значної та реальної небезпеки для життя або здоров’я людей, тобто коли особа діє у стані крайньої необхідності (див. коментар до ст. 39).

5. Самовільне без нагальної потреби зупинення поїзда може бути здійснене стоп-краном або шляхом роз’єднання повітряної гальмової магістралі. Стоп-крани в пасажирських вагонах і моторвагонному рухомому складі встановлюються в тамбурах, всередині вагонів і пломбуються (див. п.11.2 Правил технічної експлуатації залізниць України).

Згідно з п.14 Правил поведінки громадян на залізничному транспорті (затверджені постановою КМУ від 10 листопада 1995 р. № 903) пасажирам дозволяється самостійно користуватися стоп-краном для зупинення поїзда у разі виникнення непередбачених аварійних обставин (пожежі, невідкладної евакуації або необхідності термінового надання медичної допомоги пасажиру тощо).

Інші обставини особистого або майнового характеру (необхідність перевезення вантажу, бажання не відстати від поїзда тощо) не можуть виправдовувати самовільне зупинення поїзда через створення небезпеки для людей.

Самовільне зупинення поїзда для переслідування і затримання небезпечного злочинця може бути визнане виправданим, якщо це не потягло за собою загибелі людей або інших тяжких наслідків.

Оскільки перелік таких діянь у законі не є вичерпним, злочин може бути вчинено в інший спосіб, а саме: застосування ручного гальма, роз’єднання автозчіпки, подача сигналів, використання радіозв’язку та інші дії, спрямовані на зупинення поїзда.

6. Обов’язковою ознакою об’єктивної сторони злочину є створення загрози загибелі людей чи настання інших тяжких наслідків або заподіяння потерпілим легкого тілесного ушкодження, що спричинило короткочасний розлад здоров’я або незначну втрату працездатності.

7. Суб’єктивна сторона характеризується умислом на самовільне без нагальної потреби зупинення поїзда та необережним ставленням до наслідків, зазначених у ст.283.

8. Суб’єктом злочину можуть бути фізичні осудні особи, які досягли 16 років і не є працівниками залізниці, оскільки працівники залізниці за аналогічні дії несуть відповідальність за ст.276.

9. Частиною 2 ст.283 передбачена відповідальність за кваліфікований склад розглядуваного злочину, якщо він спричинив загибель людей або інші тяжкі наслідки (див. коментар до ст.276).

У разі зупинення поїзда внаслідок умисного зруйнування або пошкодження шляхів сполучення, споруд на них, рухомого складу або засобів зв’язку чи сигналізації вчинене утворює склад злочину, передбаченого ст.277.

10. У випадку, коли самовільна зупинка поїзда є способом захоплення залізничного рухомого складу, вчинене охоплюється ст.278 і не потребує додаткової кваліфікації за ст.283.

Зупинка поїзда з умислом викликати аварію, людські жертви тощо за наявності інших ознак може утворювати злочин проти основ національної безпеки України (ст.113) або проти особи (ст.115) чи злочин проти власності (ст.194) тощо.